Математика

Графічні диктанти – це фундамент розвитку просторових уявлень школярів.
Для того, щоб діти успішно навчалися в початкових класах, для розуміння і засвоєння навчального матеріалу у школярів вже повинні бути сформовані такі поняття і уявлення:
§ уміння свідомо підпорядковувати свої дії правилу, узагальненню, що вказує спосіб дії;
§ уміння орієнтуватися;
§ уміння уважно слухати вчителя і точно виконувати завдання, що пропонуються в усній формі;
§ уміння самостійно виконувати завдання за зразком;
Досвід доводить, що в перший клас приходять діти з слаборозвиненою увагою, що призводить до неуважності на уроці, недотримання дисципліни, не вміння працювати за правилами. Тому для розвитку пізнавальних інтересів та розвитку просторової уяви я використовую методику «Графічні диктанти», яку розробив Д. Б. Ельконін. Цю методику шкільні психологи використовують для виявлення вміння учнів уважно слухати і точно виконувати найпростіші вказівки вчителя, Точно зображувати на папері напрямок ліній, самостійно діяти за завданням вчителя.
Завдання, що будуть подані у цій роботі, я проводжу на уроках математики, починаючи з другого місяця навчання у школі. Частіше всього на виконання графічного диктанту відводжу перші 3-5 хвилин уроку. Завдання проводжу від простого до складнішого із зростанням складності.
Перед уроком кожному учневі проставлено точку в зошитах (в лівому верхньому кутку). Проводжу пояснення:
«Зараз ми з вами будемо малювати орнамент. Потрібно намагатися, щоб він вийшов гарно і охайно. Для цього потрібно уважно слухати вчителя і чітко виконувати завдання – я буду говорити, на скільки клітинок і в яку сторону ви повинні провести лінію. Проводьте тільки ті лінії, які я кажу. Коли проведете, чекайте, поки я не скажу, як проводити наступну. Наступна лінія починається там, де закінчилась попередня, не відриваючи олівець від паперу.» На початкових етапах показую всі вправи на розкресленій дошці. Обов’язково нагадую дітям напрямки:
                                             вправо -

вліво -
вгору -
вниз -

Після попереднього пояснення учні малюють орнамент під диктовку.
«Увага, малюємо лінію:
одна клітинка вниз; не відриваючи олівець проведіть одну клітинку вправо; одна клітинка вгору; одна клітинка вправо; одна клітинка вниз; одна клітинка вправо; одна клітинка вгору; одна клітинка вправо; одна клітинка вниз. Подивіться уважно на наш орнамент і продовжить малювати самостійно»
   
Дітям пропоную пофантазувати і розповісти, що вони побачили в тому чи іншому малюнку.
 Наступним кроком у розвитку просторових уявлень, починаючи з 2 класу, є малювання замкнутих фігур під диктовку, а потім поряд самостійно намалювати таку ж. Учень диктує собі сам напрямок і клітинки.
Це можуть бути такі фігури та орнаменти:
Орнамент 1
5 клітинок вправо; 2 клітинки вниз; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вниз; 2 клітинки вправо; 2 клітинки вниз; 5 клітинок вліво; 2 клітинки вгору; 2 клітинки вправо; 1 клітинка вверх; 2 клітинки вліво; 2 клітинки вгору.
Орнамент 2
4 клітинки вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 3 клітинки вправо; 3 клітинки вниз; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вниз; 2 клітинки вправо; 1 клітинка вниз; 3 клітинки вліво; 1 клітинка вверх; 3 клітинки вліво; 1 клітинка вниз; 2 клітинки вліво; 5 клітинок вверх.
Орнамент 3
1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 2 клітинки вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вниз; 2 клітинки вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 5 клітинок вниз; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вверх; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вверх; 2 клітинки вліво; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 5 клітинок вверх.
Наступним кроком – є графічний диктант з творчим завданням - у 2 - 3 класах:
v намалювати фігуру в дзеркальному відображенні;
v завдання до графічного диктанту «Домалюй фігуру, пофантазуй»;
v гра «Великий – маленький» (збільшити або зменшити вже намальовану дітьми фігуру, змінивши розміри в два рази)
 На наступному етапі вчитель пропонує намалювати фігури, які є повернутими на ,  та  від зразка. Діти під диктовку малюють фігуру, потім вчитель говорить: «Уявіть, що подув сильний вітер і ваша фігура впала набік. Намалюйте фігуру, що лежить на «правому бочку» або на «голові» або на «лівому бочку». На початковому етапі можна запропонувати повернути зошит і подивитися, як буде виглядати фігура, якщо вона:
«лежить на боку»
«стоїть на голові»,
 а потім намалювати її в зошиті. На наступних уроках бажано вже зошит не перевертати, а виконати завдання за уявою. Це складний вид вправ, але він сприяє розвитку просторових уявлень та уваги як ніякий інший. Через деякий час учні навчаться малювати фігури, перевернувши їх у потрібному напрямку.
              Коли діти навчаться досконало виконувати графічні диктанти простіших видів в 3-4-х класах можна вводити поняття:
правий верхній куток;
правий нижній куток;
лівий верхній куток;
лівий нижній куток.
Вводячи ці поняття в графічний диктант ми урізноманітнюємо завдання, що сприяє розвитку просторових уявлень, фантазії учнів. Спочатку такі диктанти доцільно проводити разом з дітьми на розлінованій в клітинку дошці.
Тренувальні вправи
Вправа №1
Від точки в клітинці проведіть лінію в правий нижній куточок; потім в правий верхній куточок наступної клітинки; знову в правий нижній куточок і в наступний правий верхній куточок. Продовжить орнамент до кінця рядочка.
Вправа №2
Від точки в клітинці, що розміщена в лівому верхньому куточку проведіть одну лінію в правий нижній куточок; 1 клітинка в правий верхній куточок; 1 клітинка в правий нижній куточок; 1 клітинка в правий верхній куточок і т. д. На останній клітинці: 1 клітинка вниз; 1 клітинка в лівий верхній куточок; 1 клітинка в лівий нижній куточок і т. д. до першої клітинки.
-                Який знак отримали в кожній клітинці?
-                Яку дію він означає?
-                Пофантазуйте, що ви ще можете уявити розглядаючи цей орнамент?
        Потім поступово переходите на самостійну роботу під диктовку вчителя. Перед кожним диктантом нагадувати дітям напрямок.
У четвертих класах графічний диктант урізноманітнить урок математики під час вивчення теми «Площа» та «Знаходження дробу від числа». На цих уроках діти шукають площу квадрата чи прямокутника. Ця одноманітна робота з уроку в урок набридає, а запропонована вправа приваблює і зацікавлює учнів. Методика виконання цієї роботи така:
1. Графічний диктант:
накресліть фігуру під мою диктовку, починаючи з крапочки.
2. Знайдіть площу отриманої фігури.
Слід пам’ятати, що чотири клітинки становлять 1 см квадратний. Отже, потрібно добирати таке графічне зображення, щоб кількість клітинок, яку воно займає, ділилося б на 4 без остачі.
3. Заштрихуйте 2/3 отриманої фігури і знайдіть площу заштрихованої фігури.
4. Площа отриманої фігури становить 3/7 площі невідомої фігури. Знайдіть площу невідомої фігури.








Планування з 8.09 - 13.09

Лічба предметів. Об'єднання об'єктів у групу за спільною ознако. Порівняння предметів («найдовший — най- коротший», «найвищий — найнижчий») (с. 7).
Лічба предметів. Просторові відношення. Поняття «ліворуч», «праворуч», «між», «поряд», «по центру», «під». Підготовчі вправи до написання цифр (с. 8).
Число і цифра. Поняття «один», «багато». Порівняння предметів. Підготовчі вправи до написання цифр (с. 9).
Лічба предметів. Позначення чисел цифрами. Співвіднесення цифри і числа. Підготовчі вправи до написання цифр. Узагальнення і систематизація знань учнів (с. 10-11).

Комментариев нет:

Отправить комментарий